B-508 / PIERRE DOUX


Położenie stępki: 12 grudnia 1994 r.

Wodowanie: 23 czerwca 1995 r.

Przekazanie armatorowi: 29 grudnia 1995 r.

 

Podczas projektowania statku Pierre Doux wykorzystano doświadczenie zebrane przy budowie w Stoczni Gdańskiej 67 chłodniowców i transportowców rybackich oraz prawie 20 kontenerowców. Gdańskim inżynierom udało się zaprojektować statek będący udanym połączeniem kontenerowca oraz chłodniowca.

 

Dane techniczne:

pojemność: 9438 GT, nośność: 9357 ton, 108 TEU

wymiary: 138,1 x 21,5 x 8,9 m

napęd: silnik spalinowy Cegielski-MAN-B&W 7550MC o mocy 10 010 kW

prędkość: 20,0 w.

załoga: 40 osób

 

W latach 1994-1996 zbudowano 2 statki typu B-508, oba dla greckiego armatora.


Klasyczne chłodniowce, które na kilka lat stały się specjalnością Stoczni Gdańskiej, zaczęły być zwolna zastępowane przez kontenerowce zdolne do przewożenia kontenerów chłodzonych. Jedynym warunkiem było doprowadzenie do kontenerów energii elektrycznej do zasilania urządzeń chłodzących – a to nie stanowiło problemu technicznego. Coraz powszechniejsze użycie kontenerów chłodzonych nie oznaczało całkowitego wyeliminowania pływających chłodni z mórz i oceanów.

Przykładem nowoczesnych chłodniowców mogą być dwa statki typu B-508 zaprojektowane w Stoczni Gdańskiej i zbudowane w latach 1994-1996 dla greckiego armatora. Przeznaczone były do przewozu bananów, owoców cytrusowych i innych ładunków mrożonych w czterech ładowniach, o łącznej pojemności 400 tys. stóp sześciennych, przystosowanych do przyjmowania ładunków paletyzowanych. W takich ładowniach można utrzymywać temperaturę od -25oC do +13oC. Statek posiada urządzenia przeładunkowe, dzięki którym może samodzielnie prowadzić załadunek i wyładunek. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 108 kontenerów, w tym 34 chłodzonych.


Klasyczne chłodniowce, które na kilka lat stały się specjalnością Stoczni Gdańskiej, zaczęły być zwolna zastępowane przez kontenerowce zdolne do przewożenia kontenerów chłodzonych. Jedynym warunkiem było doprowadzenie do kontenerów energii elektrycznej do zasilania urządzeń chłodzących – a to nie stanowiło problemu technicznego. Coraz powszechniejsze użycie kontenerów chłodzonych nie oznaczało całkowitego wyeliminowania pływających chłodni z mórz i oceanów.

Przykładem nowoczesnych chłodniowców mogą być dwa statki typu B-508 zaprojektowane w Stoczni Gdańskiej i zbudowane w latach 1994-1996 dla greckiego armatora. Przeznaczone były do przewozu bananów, owoców cytrusowych i innych ładunków mrożonych w czterech ładowniach, o łącznej pojemności 400 tys. stóp sześciennych, przystosowanych do przyjmowania ładunków paletyzowanych. W takich ładowniach można utrzymywać temperaturę od -25oC do +13oC. Statek posiada urządzenia przeładunkowe, dzięki którym może samodzielnie prowadzić załadunek i wyładunek. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 108 kontenerów, w tym 34 chłodzonych.

Close